Хочемо ми цього чи ні, але після проведеної адміністративної реформи органам місцевого самоврядування надано величезні повноваження та можливість розпоряджатись майном громади, надання адміністративних послуг та управління комунальними закладами. Разом із владними повноваженнями держава збільшила і фінансове навантаження на місцеві бюджети, об’єднаних громад. Хоча, пропорція розподілу між державним бюджетом та бюджетом органів місцевого самоврядування майже не змінилась. В таких умовах очільникам громад потрібно буде шукати внутрішні ресурси для поповнення бюджету.

Місцевий бізнес як основний наповнювач місцевого бюджету.

Фактично одним із найвагоміших наповнювачів місцевого бюджету є місцевий бізнес, який зареєстрований на території громади. Оскільки саме він є основним податковим агентом сплати ПДФО та сплати єдиного податку в цей бюджет. Тому створення рівних умов, в яких буде комфортно місцевому бізнесу є одним із завдань новообраної влади. Не мало важливим є також те, що місцевий бізнес бере активну участь в соціальному та громадському житті громади. Місцевий підприємець чи власник підприємства зацікавлений в тому, щоб місце де він живе та веде бізнес було комфортним для проживання. Це може бути допомога ресурсами, фінансова допомога чи участь в суспільному житті. Це виявляється і в елементарному очищенні дороги від снігу власником трактора на прохання старости, і в наданні спонсорської допомоги на проведення Дня села чи будь-якого музичного фестивалю. Прикладів можна навести безліч. Думаю, читачі чудово зрозуміли про що ведеться мова.

Рівні умови ведення бізнесу.

Керівництво ОТГ не повинно надавати уособлених преференцій чи покривати нелегальний бізнес. Тобто, покривати несплату податків та ведення підприємницької діяльності без реєстрації. Погодьтеся, дуже важко вести чесно бізнес, коли поряд є люди які ведуть аналогічну діяльність абсолютно без будь-якої реєстрації та сплати відповідних податків. Звісно, собівартість продукції, послуги чи товару в таких не добросовісних підприємців буде нижчою. Відповідно і ціна для споживача теж. Наприклад: в Бучачі та околицях є багато домашніх автомайстерень, які ведуть свою діяльність не легалізувавшись як підприємці. Ціни на послуги в них нижчі ніж СТО які сплачують податки. Теж саме можна сказати про ведення товарної сільськогосподарської діяльності. Про це більш докладно можна прочитати у цій статті. Ні кому також не секрет, що 90 відсотків будівельних бригад, які діють на нашій території, працюють теж нелегально. Таких прикладів можна навести безліч.

Хибна політика в галузі оподаткування.

Деякі ради вдаються до хибних кроків збільшення ставок оподаткування, без забезпечення сплати податків усіма без виключення суб’єктами господарювання. Якщо підприємець є повністю легалізований і сплачує відповідні місцеві податки, а йому їх збільшують він не витримує конкуренції із тими хто здійснює підприємницьку діяльність нелегально. Тому, такі дії влади призводять лише до повного закриття легального підприємця, або відходу його в тіньовий сектор. Також не мало важливим фактором є цькування владою вибраних підприємців чи підприємств через особисті, неприязні стосунки – це в кінцевому результаті призводить до закриття бізнесу, або перереєстрації його в іншому місці.

Застереження щодо залучення зовнішніх інвесторів.

Звісно, залучення зовнішніх інвесторів – це також важливо, але потрібно зважувати всі «за» та «проти». Наприклад: дуже гарною ідеєю, на перший погляд, є будівництво торговельно-розважального комплексу однією із великих мереж. Насправді це ведмежа послуга. Спочатку такі мережі агресивно демпінгують ціни, для того, щоб знищити місцевих конкурентів. Звісно, місцевий бізнес не має таких ресурсів для утримування позиції, тому закривається. Відповідно – звільняє працівників. Через деякий час торговельна мережа підносить ціни до ринкових, або встановлює навіть вищі ніж були у місцевих підприємців. Податки сплачує за місцем реєстрації і місцевому бюджету не надходить абсолютно нічого. Покупці в кінцевому результаті теж програють.

Що ж, на мою думку, потрібно робити владі ОТГ для задоволення внутрішнього інвестора та створення оптимальних умов ведення місцевого бізнесу?

1. В першу чергу, створити рівні умови ведення бізнесу:

– виявити осіб, які ведуть підприємницьку діяльність без реєстрації;

– провести роз’яснювальну роботу серед таких осіб, щодо легалізації, ризиків та відповідальності за подальше ведення підприємницької діяльності без легалізації;

– розробити програми навчання осіб, які мають бажання легалізувати бізнес, або відкрити новий;

– залучити грантові кошти та ресурси для проведення навчання;

– при подальшому небажанні узаконювати свою діяльність, ініціювати притягнення таких осіб до відповідальності, відповідно до чинного законодавства.

2. Залучати місцевий бізнес до розроблення стратегії розвитку громади та плану соціально-економічного розвитку.

Це дасть можливість не тільки створювати нове місцеве виробництво, умови для торгівлі, але й захистить місцевий бізнес від нездорової конкуренції зовнішніх “інвесторів”.

3. Ведення виваженої податкової політики.

Піднесення податків без повного забезпечення їх сплати усіма, призведе виключно до збільшення тіньового сектору економіки та відтоку місцевих інвестицій в більш привабливий простір.

4. Раціонально використовувати кошти, які надходять від бізнесу, враховуючи його розташування.

Якщо на території одного із населених пунктів знаходиться підприємство чи підприємець, який надає значні податкові надходження в місцевий бюджет, то влада повинна відповідно направляти значну частину надходжень саме на розвиток та благоустрій цього населеного пункту. Це заохотить сплачувати ці податки, а також легалізувати бізнес, оскільки люди бачать, куди йдуть кошти.

Ну і на завершення.

Всі ці кроки будуть ефективними виключно тоді, коли влада буде абсолютно прозоро вести видаткову політику. Коли буде враховувати думку громадськості та бізнесу, куди витрачати кошти громади, які надходять від бізнесу, враховуючи його розташування. Звітувати за кожну витрачену копійку і робити це не на вимогу, а як правило.