Чи знаєте, що означає абревіатура КМС?

Відкриваю секрет – це Курси Місцевого Самоврядування. Які ми продовжуємо, і сьогодні будемо препарувати районну раду та її депутатів…

Існують такі заклади, організації та установи, які просто недоцільно утримувати в кожному окремому окремому населеному пункті району, та й по фінансах дуже затратно. Наприклад немає ну зовсім ніякого сенсу в повноцінній лікарні (з хірургічним відділенням та роддомом) окремо в Киданові, Бобулинцях, Осівцях чи Білявинцях. Тому такі заклади створюються в одному примірнику, але обслуговують населення всього району. Причому знаходитись вони можуть не обов’язково в адміністративному центрі району, як, наприклад, геріатричний центр в Бариші чи Золотопотіцька районна лікарня, тим не менш, такі заклади (установи, організації) є об’єктами спільної власності територіальних громад району та надають свої послуги жителям всіх населених пунктів району.

Це, до прикладу, такі установи та заклади як:
– Бучацька центральна комунальна районна лікарня;
– Бучацька центральна районна бібліотека;
– Бучацька районна комунальна художня школа;
– Бучацьке районне бюро технічної інвентаризації;
– Бучацьке районне радіомовлення;
– і так далі, і тому подібне…

Кожна з таких організацій може мати у власності якусь нерухомість (будівлі, споруди, приміщення, земельні ділянки) чи рухоме майно.

От саме для управління та фінансування закладів районного масштабу і створено районні ради.

Фінансування відбувається за кошти районного бюджету, який, в свою чергу, формується із власних надходжень (податки та неподаткові надходження, зібрані на території району) та цільових субвенцій з Державного бюджету України (освітня та медична субвенції), інших міжбюджетних трансфертів.

Для розуміння ситуації: доходи районного бюджету 2018 року – це 50 млн. грн власних надходжень і 506 млн. – державних субвенцій. Тобто наш район забезпечує свої видатки лише на 9%, все інше фінансується державою. Невесело, правда? Думаю, якщо в мене не пропаде бажання продовжувати КМС, то в наступних статтях детальніше поговоримо про фінансування, точніше хронічне недофінансування державою освіти та медицини і що з цим всім робити…

Районна рада здійснює також ряд інших повноважень, таких як організація виборів чи місцевих референдумів, від імені жителів району може робити політичні заяви, звертатися до органів державної влади і т.д., але по факту грубо 99% рішень райради стосуються управління об’єктами спільної власності територіальних громад району, регулювання земельних відносин, надання дозволів на використання природних ресурсів та розподілу районного бюджету. Тобто основним завданням районних рад є все ж вирішення майнових питань.

Власних виконавчих органів районна рада не має і мати не може, відповідно до чинного законодавства; ці функції виконують районні державні адміністрації. Районна рада більшістю голосів може висловити недовіру голові РДА, або двома третинами голосів – відправити його у відставку. Тому коли не дуже глибокі журналісти називають голову РДА “очільником району”, то я тільки “сміюся собі у вуса”, бо то ще ой як сказати, хто саме в районі є “очільником” 🙂

Тут ми плавно підійшли до опису двох специфічних депутатів районних рад – голови ради та його заступника.

Вони обоє обираються радою з числа депутатів, таємним голосуванням, і основна функція цих посадових осіб – організація роботи ради як такої та її виконавчого апарату. Тому коли ви чуєте, що “Фреяк не дав гроші на ремонт художньої школи”, знайте – пере вами або брехун, або провокатор, або недалека людина, бо голова ради є розпорядником лише тих коштів, які виділено на утримання ради та її виконавчого апарату. А всіма іншими бюджетними коштами розпоряджається тільки районна рада в цілому, більшістю голосів депутатів. Аналогічно, якщо ви почули, що “керівництво райради купило кавоварку, і тому тепер немає грошей на зарплати медикам” – вам брешуть. Бо зарплату медикам платить держава через “медичну” субвенцію з Державного бюджету, це цільові кошти, і їх витрачання на інші цілі категорично забороняється і суворо перевіряється Держфінінспекцією. Голова ради приймає на роботу та звільняє працівників апарату, а за дорученням ради (відповідно до проведених конкурсів чи/та рішень ради) – укладає трудові договори з керівниками комунальних установ (закладів, організацій).

Вибачайте за якість тексту – довго і не цікаво, але музи сьогодні немає; просто заставив себе написати, бо обіцяв…

Традиційно, дякую за коментарі та запитання.