Питання стану доріг Бучацького району дуже болюче для всіх нас, адже більшість із них перебувають в незадовільному стані та потребують капітальних ремонтів. Часом єдиний шлях до хоч якоїсь «цивілізації» перетворюється на постійне випробування моральних і фізичних сил, а для транспортних засобів – тестом на живучість трансмісії.

«Де ж ті ремонти, на які спрямовуються великі кошти? Ми ж всі платимо транспортний податок? Коли вже, нарешті?» – часто стикаюся з такими чи подібними запитаннями від жителів як депутат Золотопотіцької ОТГ.

Давайте розбиратися. І першим буде питання власності на автомобільні шляхи, відповідно питання відповідальності за їх стан.

Автомобільні дороги загального користування поділяються на автомобільні дороги державного та місцевого значення.

В межах Бучацького району є лише три дороги державного значення:

  • автошлях Н 18 Івано-Франківськ – Тернопіль;
  • автомобільна дорога Т 2001 — автомобільний шлях територіального значення, що проходить територією Бучацького  району в Чортківському напрямку (завершується в Борщівському районі);
  • Автошлях Т 2016 — автомобільний шлях територіального значення Бучач – Язловець – Товсте.

Всі інші дороги є місцевого значення. Дві з них – обласні:

  • О200304 Бучач – Нижнів (33,6 км);
  • О200305 Бучач – Возилів (27,1 км).

А решта доріг, що сполучають населені пункти  – районні. Повний перелік можна переглянути на сайті ТОДА.

Всі вони знаходяться на балансі Управління капітального будівництва Тернопільської ОДА (далі – УКБ ТОДА), їх обслуговування і ремонти здійснюється за кошти Державного дорожнього фонду – спеціального фонду в складі Державного бюджету України.

А тепер інформація, яка стосується витрат на ці дороги. Отже…

18 грудня 2019 року УКБ ТОДА провело аукціон із закупівлі послуги «Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Бучацького району Тернопільської області у 2020 році». Переможцем аукціону, з яким укладено договір, було визнано ТОВ «Глобал Білд Інжиніринг». Вартість послуги – 13 760 000, 00 грн. Усі деталі та документи можна перглянути на сайті системи «ProZorro».

Нагадаємо, що 13 грудня на восьмому пленарному засіданні ХІІ сесії Тернопільської обласної ради ухвалили бюджет області-2020, який так і не прийняли у 2019 році. Згідно інформації сайту “Тернополяни” на ремонти доріг місцевого значення Бучацького району виділено 25 млн 300 тис. грн.

В 2019 році ТзОВ «Глобал Білд Інжиніринг» вже отримувало кошти від УКБ Тернопільської ОДА за ремонти:

  • частини дороги Золотий Потік-Стінка у сумі 2 227 500 грн.;
  • частини дороги Бучач-Возилів у сумі 2 332 770 грн.

Щодо вулично-дорожної мережі міст, селищ та сіл, то вони знаходяться у комунальній власності відповідних територіальних громад, відповідно у віданні органів місцевого самоврядування. Їх утримання здійснюється за рахунок місцевих бюджетів.

А видатки з місцевого бюджету здійснюються відповідно до Програми соціально–економічного розвитку відповідної ради. Ця програма розробляється виконавчим комітетом ради та затверджується сесією радою. Тобто, на що витрачати і скільки –  вирішують депутати за пропозицією виконкому і старост зокрема.

Так, наприклад, Бучацька міська рада  в 2019 році на утримання та розвиток автомобільних доріг виділила 6 374 792,61 грн. В той час, як Золотопотіцька селищна рада передбачила на фінансування цієї статті видатків лише 250 000 грн., з них майже половину  згодом забрали на ремонт котлів Золотопотіцької ЗОШ та дитячого садочку.

Висновки робіть самі. Але краще – зі своїм депутатом або старостою.