Основне завдання місцевої влади — це створення комфортного середовища для проживання людей. В переліку не тільки об’єкти благоустрою (дороги, тротуари, лавки, освітлення громадських місць, тощо…), але й створення та підтримання відповідного санітарного стану населених пунктів, безпеки та інших зручностей. На все це необхідні кошти. Наповнення бюджету громади здійснюється за рахунок місцевих податків та зборів, основними з яких є податок на доходи фізичних осіб, акцизні податки від продажу підакцизної продукції, податки на нерухомість та земельний податок, єдиний податок суб’єктів господарювання, орендна плата за користування комунальною власністю, кошти від продажу комунального майна, в тому числі й земель. До складу місцевого бюджету входять субвенції з інших бюджетів та грантові надходження.

 

Яким же чином можна збільшити наповнення бюджету громади?

В першу чергу є необхідність повної легалізації працівників місцевих підприємств та реєстрацію суб’єктів підприємницької діяльності — фізичних осіб. Для цього необхідно проводити роз’яснювальну роботу серед таких осіб, надавати допомогу в реєстрації, проводити навчання щодо їх діяльності, здійснювати юридичний супровід. Підприємець повинен розуміти, що він після легалізації буде мати підтримку з боку місцевої влади. Місцевих підприємців можна заохотити шляхом повернення частини сплачених ними податків на розвиток тих населених пунктів, в яких вони, власне, проживають. Звісно, це можливо лише при повній відкритості влади та звітуванні нею в доступній формі про усі надходження від кожного підприємця. Своєю чергою, усі витрати із цих надходжень узгоджуються із громадою. Наприклад, в одному із сіл діють два магазини, в яких продають алкогольну продукцію та цигарки. Один із підприємців оплатив в місяць 10 тисяч грн акцизного збору, а інший всього лише 1,5 тисячі, хоча знаходяться поруч. Влада може оприлюднити ці дані та вказати, що за певний відсоток цих надходжень було придбано лавку чи відремонтовано вікно в школі, із зазначенням в кого придбано, за скільки та хто виконавець робіт. Витрати обов’язково узгоджувати із жителями цих сіл на відкритих зборах чи шляхом проведення громадських слухань. Тоді, кожен підприємець та житель цього населеного пункту бачить у дії як використовуються податки, котрі він сплачує. Спостерігають, що кошти ідуть на покращення умов його проживання. Паралельно проводити потужну освітню політику серед населення щодо вимагання фіскальних чеків при купівлі підакцизної продукції. В ціну цих товарів включено цей податок і це кошти, які надає громаді покупець. Тому продавець який забирає їх собі є таким, що привласнює громадські гроші.

Піднесення ефективності сплати податків за нерухомість, земельного податку, орендної плати за користування комунальним майном чи від його продажу, можлива лише при повній інвентаризації такого майна, наповнення реєстрів та висвітлення даних на відповідних ресурсах. Звісно ж, методика направлення значної частини цих коштів на розвиток населених пунктів, звідки вони надходять, буде цьому сприяти. Наприклад, відображення на геоінформаційних ресурсах розташування даних про об’єкти нерухомого майна комунальної власності (приміщення та будівлі), із зазначенням їх фізичних та юридичних властивостей, дасть можливість кожному побачити: де знаходиться таке майно; яка його площа і цільове призначення; хто орендар і яка орендна плата; скільки сплачено за певний період; чи є заборгованість. Розташування на цих же ресурсах даних про об’єкти комунальної власності, які знаходяться в загальному користуванні, дають можливість відстежувати витрати на ці об’єкти.

Деякі місцеві ради вдаються до іншого методу — збільшення ставок податків. Це хибний шлях, оскільки призводить до того, що місцеві підприємці, які працюють легально ідуть “в тінь”, а ті, котрі працюють нелегально, надалі продовжують свою незаконну діяльність, нічого не сплачуючи до бюджету. Окрім того, це дає додаткове фінансове навантаження, що створює нерівні конкурентні умови.

Закритість влади та централізація витрат також мають зворотний ефект. Навіщо платити податки, якщо їх платники не мають змоги в доступній формі відстежувати куди витрачаються ці кошти? Люди не бачать змін на краще в місці, де вони безпосередньо проживають! Інформаційна закритість влади породжує підозри й недовіру до неї!

 

Підсумуємо.

Для збільшення надходжень до місцевих бюджетів, необхідно зробити наступні кроки:

– провести роботу щодо легалізації бізнесу; 

– направлення коштів (певного визначеного відсотка податків) на розвиток населених пунктів, звідки, власне, ідуть надходження;

– узгодження витрат із жителями населених пунктів;

– постійне інформування щодо надходжень та витрат коштів та ресурсів;

– проведення інвентаризації комунального майна, висвітлення даних про нього на геоінформаційних ресурсах;

– проведення робіт щодо виявлення об’єктів нерухомого майна, що знаходиться у приватній власності, які не внесенні в реєстри прав на нерухоме майно та внесення цих даних в реєстри.

Ми розглянули лише частину можливостей наповнення місцевого бюджету. Інші джерела надходжень в місцеві бюджети будуть розглянуті в наступних публікаціях.