Якась частина, якщо не більшість, депутатів Бучацької міської ради не розуміють різниці між цими поняттями, доволі туманно уявляють законодавче регулювання порядку встановлення цих споруд, розподіл відповідних компетенцій між органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами.

Звідси ряд незаконних рішень, прийнятих БМР протягом останніх років зі всіма наслідками, що звідси випливають. Розжовую, в основному, для своїх колег-депутатів та міського голови, але інформація може бути цікавою і для громади.

Отже, поїхали…

Що ж таке МАФ, а що таке ТС? Одне й те ж? Синоніми? Ні!!!

Мала архітектурна форма – це елемент декоративного чи іншого оснащення об’єкта благоустрою.

До малих архітектурних форм належать:

  • альтанки, павільйони, навіси;
  • паркові арки (аркади) і колони (колонади);
  • вуличні вази, вазони і амфори;
  • декоративна та ігрова скульптура;
  • вуличні меблі (лавки, лави, столи);
  • сходи, балюстради;
  • паркові містки;
  • огорожі, ворота, ґрати;
  • інформаційні стенди, дошки, вивіски;
  • інші елементи благоустрою, визначені законодавством.

Приклади:

Тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності – одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Стаціонарна ТС – споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м.

Пересувна ТС – споруда, яка не має закритого приміщення для тимчасового перебування людей, у якій може бути розміщене торговельне обладнання, низькотемпературний прилавок, лоток, ємність, торговельний автомат, інші пристрої для сезонної роздрібної торгівлі та іншої підприємницької діяльності.

Розміщення МАФів регламентується Законом України “Про благоустрій населених пунктів”, а ТСів – ЗУ “Про регулювання містобудівної діяльності” разом із відповідними підзаконними та місцевими нормативно-правовими актами.

Плутанина існує тому, що законодавство України дійсно оперувало поняттям “мала архітектурна форма для здійснення підприємницької діяльності”, але тільки до 2006 року! Потім цей термін відійшов у минуле, і зараз для підприємницької діяльності використовуються лише тимчасові споруди, а МАФи, як вище було сказано – це елементи благоустрою.

Що ж маємо в Бучачі?

Міський голова з впертістю, вартою кращого застосування, заяви від підприємців на розміщення ТС подає на розгляд комісії із земельних питань (хоча вона не має ну абсолютно ніякого відношення до такого роду проектів рішень) із наступним винесенням таких питань на розгляд сесії міської ради! Хоча законодавство недвозначно стверджує, що розміщення ТС – це компетенція виконавчого комітету, а не сесії ради!

Зауважу. Деякі генії сучасного правознавства з числа депутатів БМР вважають, що “оскільки рада є вищим органом, ніж виконком, то рада сесійно має право приймати будь-які рішення замість виконкому”. Міський голова далеко не втік: “Раз сесія може скасувати будь-яке рішення виконкому, то нехай одразу розглядає заяви про розміщення ТС і приймає рішення”.

А знаєте в чому проблема насправді? В складі апарату БМР вже скоро рік як немає юриста, що міг би пояснити депутатам та міському голові основи законодавства щодо розміщення МАФів, ТСів та розподілу компетенцій. А інспектора з благоустрою, як і архітектора, в БМР ніколи й не було. Тому всі питання вирішуються “на хлопський розум”, всупереч законодавству та здоровому глузду…

Пояснюю.

Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами (ч.3 ст.10 ЗУ “Про місцеве самоврядування в Україні”).

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч.2 ст.19 Конституції України).

Тому, якщо законодавство визначає, що дозвіл на розміщення МАФ чи ТС (ч.2 ст.10 ЗУ “Про благоустрій населених пунктів” та ч.4 ст.28 ЗУ “Про регулювання містобудівної діяльності” відповідно) надається виконавчим комітетом органу місцевого самоврядування, то ні рада, ні міський голова не вправі присвоювати ці повноваження виконкому та підміняти його в прийнятті рішень!

Один тільки нюанс:

У разі незгоди сільського, селищного, міського голови (голови районної у місті ради) з рішенням виконавчого комітету ради він може зупинити дію цього рішення своїм розпорядженням та внести це питання на розгляд відповідної ради (ч.7 ст.59 ЗУ “Про місцеве самоврядування в Україні”).

Тобто, сесія ради може розглядати питання надання дозволу на розміщення тимчасової споруди лише у випадку існування розпорядження міського голови, яким він зупинив відповідне рішення виконкому!

Це ази, колеги! Як такого можна не розуміти??!

На завершення. В новому 2020 році, в останній рік нашої каденції, бажаю нам всім, депутатам БМР та міському голові, нарешті перестати займатися дурницями, звільнитися від каші в головах, згадати про існування законодавства України та Регламенту ради, згадати про існування громади міста Бучач та приймати виважені рішення на її користь, відповідно до Законів та керуючись здоровим глуздом.

Всіх благ!