Чому мені не подобається форсована чинною владою територіальна реформа? Відповідаю…

1. “Визначення меж спільних ресурсів та окреслення кола тих, хто має право їх використовувати , є першим кроком для організації колективних дій. Доти, доки кордони ресурсу та/або коло користувачів ресурсу залишаються невизначеними, ніхто не знає, чим керувати та заради кого.”
Е.Остром, “Керування спільним”

В Україні дотепер працює (точніше НЕ працює) нежиттєздатний гібрид актово-титульної системи реєстрації речових прав на нерухомість, без будь-яких гарантій держави, реєстр прав на нерухоме майно фактично напівпорожній та закритий для пересічних громадян. Членство в територіальній громаді встановити неможливо, є лише списки виборців – а це зовсім не одне й те ж. Інформація про бюджети всіх рівнів та бухгалтерію державних і комунальних підприємств – закрита. Що реформуємо і для кого – загадка.
———————–

2. “Уряд та адміністрація ніколи не буде зацікавлена цими змінами, і не буде виділяти кошти на навчання.”
Є.Регульський, лекція

Якщо влада наполегливо протискає “децентралізацію”, так і знайте – насправді мова йде про драконівську централізацію, фактично узурпацію влади. Ніхто й ніколи добровільно не віддасть ні повноваження, ні кошти.
———————–

3. “Когда появился шанс реализации этой программы, она была готова, и в очень короткие сроки реформа была проведена. В июле 1989 г., после первых выборов в парламент, Сенат постановил предпринять законодательную инициативу, чтобы возродить самоуправление. Потом было создано правительство Мазовецкого, в котором я занял должность уполномоченного по делам реформы самоуправления. До марта 1990 г. полностью была проложена законодательная тропинка, изменяющая около ста законов, точнее – 94.”
Е.Регульский, “О самоуправлении в Польше”

Будь-яка реформа місцевого самоврядування неможлива без системної корекції Конституції та низки профільних законів: “Про місцеве самоврядування”, “Про адміністративно-територіальний устрій”, “Про місцеві державні адміністрації”, “Про вибори до місцевих рад”, “Про органи самоорганізації населення”. Чисто технічно узгодити норми нової системи з існуючими законами – це кропітка праця протягом років. Натомість в нашому випадку вноситься один-єдиний тупорилий закон “Про добровільне об’єднання тергромад”, яким намагаються підмінити весь комплекс реформ, причому в дикому темпі, за кілька місяців, а от базового закону “Про адміністративно-територіальний устрій” як не було, так і не очікується. Для визначення статусу населених пунктів досі використовується “Положення про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР” 1981 року (привіт дубоголовим декомунізаторам).
———————–

4. “Если люди не понимают сущности реформ, закон наполняется совершенно иным содержанием либо вовсе остается мертвым. Иными словами, существует огромная проблема общественного понимания. Ментальность людей изменяется значительно медленней, чем закон.”
Е.Регульский, “О самоуправлении в Польше”

“Але крім того, ми (фонд розвидку місцевої демократії) самі створювали певну теоретичну базу для цього. Оскільки аналогів не було, ми будували своє. В перший рік діяльності фонд організував різні семінари, конференції, зустрічі. І в них взяло участь 29 тисяч осіб. Фонд існує до сьогодні. Незабаром будемо святкувати 25-ліття. За ці 25 років у всіх наших семінарах взяло участь 1 300 000 людей.”
Є.Регульський, лекція

“Процесс институциональных изменений обычно носит инкрементный, а не дискретный характер. Объяснение того, как и почему происходят инкрементные изменения и почему даже дискретные изменения (такие, как революции и завоевания) никогда не являются абсолютно дискретными, состоит в укорененности неформальных ограничений в обществе. Хотя формальные правила можно изменить за одну ночь путем принятия политических или юридических решений, неформальные ограничения, воплощенные в обычаях, традициях и кодексах поведения, гораздо менее восприимчивы к сознательным человеческим усилиям.”
П.Норт, “Институты, институциональные изменения и функционирование экономики”

Порівняйте з ситуацією в Україні. Чи чули ви про процеси підготовки десятків тисяч місцевих чиновників та депутатів для роботи в новій системі? Я – ні. А про масову просвітницьку кампанію серед населення? Може десь сільських голів та депутатів місцеві адміністрації скликають щоб показати на цифрах переваги укрупнення громад для їх населених пунктів, а не для того щоб “нагнути”?
———————–

А тепер найголовніше. Адміністративно-територіальний устрій держави, спосіб організації місцевого самоврядування, розмежування компетенцій державної та місцевої влад – все це є механізми управління спільною власністю 3-4 порядку. Демократія ж, як правова традиція прийняття колективних рішень щодо спільного майна, починається з рівня не цілого міста чи області, а спочатку на рівні багатоквартирного будинку, вулиці, кварталу, дачного чи гаражного кооперативу…

Для розуміння – в Польщі з 1946 року діяв цілком притомний Декрет про речове право, з 1933 – зобов’язальний кодекс, з 1964 – цілісний Цивільний Кодекс із розвинутим інститутом приватної власності.

Натомість в Україні станом на сьогодні в ЦК дотепер відсутні такі основні поняття, як “ідеальна та реальна частка”, вже не кажучи про алгоритми вільного їх обороту чи примусового виконання легітимних рішень щодо спільного майна… Створити ОСББ під силу лише наполегливим колективам мешканців багатоповерхівок за підтримки кваліфікованого юриста, а сусідські товариства якогось іншого виду взагалі законодавством не передбачені…

А тому якої рослини солому та якої тварини лайно не бери – все одно не полетить ця фігня, малята…

Дуже рекомендую для поглибленого розуміння тематики наступні джерела:

1. Система органів місцевого самоврядування Республіки Польща
https://www.oblrada.ks.ua/index.php?id=10782
2. О самоуправлении в Польше. Ежи Регульский.
https://www.novpol.ru/index.php?id=1795
3. Єжи Регульський: “У реформи місцевого самоврядування буде багато ворогів”
https://society.lb.ua/position/2014/…/15/272846_lektsiya.html
4. Гіперід і карго-культи, або ж Комунальне рабство
https://blogs.pravda.com.ua/authors/montyan/507e60f3c4d9c/
5. Погляд на Україну. Панорама з пагорбів Грузії
https://blogs.pravda.com.ua/authors/montyan/4bf31420c3565/

06 червня 2015 року

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Total Page Visits: 388 - Today Page Visits: 1