Після створення об’єднаних територіальних громад (ОТГ) на них переведено функції, які до цього виконували районні державні адміністрації та районні ради. А саме: фінансування та управління закладами дошкільної та шкільної освіти, закладів культури, позашкільної освіти та інших. Для їх фінансування головам громад потрібно буде комплексно підійти до забезпечення надходжень в бюджет громади. Одною зі статей доходів в бюджет є орендна палата за землю комунальної власності. А це за усі землі, які не відносяться до державної та приватної власності, в тому числі землі, які передаються громадам державою за межами населених пунктів. Це величезні масиви сільськогосподарських земель. Більшість з яких вже знаходяться в оренді. Не секрет, що деякі фактичні користувачі використовують землі громади без документів. Є власники будівель, які розташовані на таких землях, а є і сільськогосподарські виробники, які використовують землі громади для вирощування продукції без укладених договорів оренди. При чому цим грішать як великі агровиробники, так і дрібні фермери. Ось чому є важливим проведення інвентаризації таких земель для подальшого надання в оренду, згідно з чинним законодавством.

Ще одним з основних податків, з яких формується бюджет громади – податок на доходи фізичних осіб (ПДФО). Важливим є проведення аналізу стану укладення договорів оренди на частки паї, які є в особистій власності. Такі землі належать до земель товарного сільськогосподарського виробництва. І тому можуть використовуватися виключно для одержання прибутку із веденням господарської (підприємницької) діяльності. Отже, користуватися можуть виключно суб’єкти господарювання. Це юридичні особи, та фізичні особи суб’єкти підприємницької діяльності (підприємці). Орендна плата за користування паєм є прибутком. Тому власник (орендодавець) сплачує ПДФО у місцевий бюджет в розмірі 18 % від загальної суми. Податковим агентом виступає орендар. А якщо такий договір не укладений, а кошти за користування землею платяться власнику у “конверті”, то відповідно надходжень в бюджет немає. Немає надходжень – немає ремонтів доріг, освітлення вулиць, якісного навчання та медичного обслуговування.

Також є проблемою використання своїх паїв власниками без реєстрації підприємця, або створення юридичної особи. Такі люди теж не сплачують ні ПДФО, ні єдиного податку (якщо вони вибирають таку систему оподаткування). За моїми оцінками це 90 відсотків власників, які використовують паї одноосібно. Це не лише приховування прибутків та несплата податків, але й створення недобросовісної конкуренції. Неоформлені працівники й зарплата в конвертах, несплата відповідних податків сильно впливає на собівартість продукції. Тому сільськогосподарський виробник, який працює і сплачує усі передбачені податки знаходиться в явно гірших конкурентних умовах, ніж той який працює по “чорному”. І якщо не вживати заходів – це буде заохочувати іти в тінь, навіть тих хто платить податки відкрито.

Окрім того, обробляти пай без створення юридичної особи або реєстрації підприємця є ризиком для власника, що обробляє його самотужки. А саме: втратити пай та заплатити чималий штраф. Так ст. 164 Кодексу «Про адміністративні правопорушення» передбачено штраф за здійснення господарської (підприємницької) діяльності без реєстрації, в розмірі від 17 — до 34 тисяч гривень із конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва (земельний пай в цьому випадку розцінюється як основний засіб виробництва), сировини та грошей, які одержані внаслідок вчинення такого правопорушення.

Підсумовуючи вище викладене, можна зробити висновок, що новообраним головам ОТГ необхідно:

– організувати роботи з проведення інвентаризації земель комунальної власності. Метою є виявлення самовільно захоплених земель та земель, що використовуються без правовстановлюючих документів;

– за результатами інвентаризації заставити порушників платити за використання земельних ділянок комунальної власності (проведення земельних торгів, примусове стягнення орендної плати в судовому порядку, тощо);

– провести ґрунтовний аналіз використання земельних ділянок часток паїв для виявлення використання їх сільгоспвиробниками без укладення договорів оренди та використання без реєстрації суб’єкта господарювання;

– за результатами аналізу провести роз’яснювальну роботу із порушниками на рахунок укладення договорів, сплати відповідних податків та реєстрації господарської діяльності;

– при подальшій відмові усунути порушення, ініціювати притягнення порушників до відповідальності.

Необхідно також зазначити, що держава надає громадам усі законні засоби та методи, щоб ефективно здійснити перелічені кроки. Відповідно, керівництво громади буде нести повну відповідальність за їх впровадження.